Lieve lezeressen!

Ons vrouwelijk brein blijkt volgens een vers onderzoek van wetenschappers (uit Oostenrijk* nota bene) enorm te groeien tijdens de maandelijkse vruchtbare periode! De grootte van ons brein is namelijk aan verandering onderhevig door de menstruatiecyclus. 

Sommige delen van je brein groeien zelfs tot wel twee procent in de dagen voor de eisprong. Die grijze massa neemt tijdens die vruchtbare periode vooral toe in hersendeeltjes die worden geassocieerd met het gevoel voor ruimte en gezichtsherkenning. Deze tijdelijke groei van de hersenen heeft waarschijnlijk tot gevolg dat je vlak voor de eisprong beter in staat bent om gezichten, lichaamsvormen en landschappen te herkennen. Volgens de hoofdonderzoeker zorgt dat effect er namelijk voor dat vrouwen in hun vruchtbare periode gemakkelijker een goede partner kunnen vinden. Misschien helpt het ook wel bij andere dingen zoals examens en dergelijke. Doe er je voordeel mee!

Die extra hersencapaciteit verdwijnt (zullen de heren blij mee zijn) snel weer. Vrijwel direkt na de eisprong nemen alle hersendelen in jouw, normaal al hooglijk ontwikkelde, vrouwelijk brein hun oude, vertrouwde formaat weer aan dankzij het hormoon progesteron. Als we nu eens met z''n allen anti-progesteronpillen zouden gaan slikken? Zouden we dan die hersenvergroting behouden?

De (waarschijnlijk mannelijke) wetenschappers kwamen tot deze voor hen uiterst belangrijke conclusies door hersenscans te maken van vrouwelijke proefpersonen op verschillende momenten in hun menstruatiecyclus. De groei van de hersenen was alleen waarneembaar* bij vrouwen die geen anticonceptiepil slikten! Op deze manier kunnen wetenschappers mannen die op jacht zijn naar vrouwelijk schoon precies leren hoe en wanneer en hoe zij hun prooi kunnen besluipen en veroveren!

Nu ben ik er dus ook eindelijk achter waar die nare hoofdpijn zo rond deze tijd vandaan komt! Dat komt natuurlijk door die uitpuilende hersencellen die tegen je schedel aandrukken.


Nog een waarschuwing!

Vrouwen blijken dus meer geld uit te geven tijdens het winkelen als ze in de laatste tien dagen van hun menstruatiecyclus zijn. Dat is, werkelijk waar, aangetoond door serieuze Britse wetenschappers. (Dat wisten wij meisjes natuurlijk allang!)

Wetenschappelijke onderzoekers* ondervroegen ruim vierhonderd vrouwen over hun recente winkel mis- en ge-dragingen. Ze vonden daarbij een significant verband tussen het uitgavenpatroon van deze vriendelijke dames én de fase van hun menstruatiecyclus. Vrouwen die in de laatste tien dagen voor hun menstruatie een winkel hadden bezocht, bleken veel meer te hebben gekocht dan andere proefpersonen. Ruim twee derde gaf toe één of meerdere impulsaankopen te hebben gedaan!!! Mannelijke onderzoekers raden dan ook met klem al hun soortgenoten aan de gezamenlijke pinpas die laatste tien dagen goed te verstoppen! Belachelijk natuurlijk; wij geven tenslotte de rest van de maand bijna niets uit!

Gemiddeld spendeerden de vrouwen die het einde van hun menstruatiecyclus doormaakten zo ongeveer 25 tot 250 euro meer dan ze van tevoren hadden gepland. Voetbal eega’s (ego''s) zoals bijvoorbeeld Jolanthe van Vis- tot Voetbalvrouw geven natuurlijk beduidend meer uit, maar dit terzijde. Volgens de hoofdonderzoeker blijkt dat vrouwen winkelen vaak gebruiken om de vele sterke emoties te verwerken die vlak voor de menstruatie kunnen optreden. Hoe verder de vrouwen waren gevorderd in hun menstruatiecyclus, hoe meer ze hun budget overschreden. Ach, dat koopgedrag is een doodnormale reactie op onze intense emoties. Als we gestrest, gefrustreerd of depressief zijn gaan we gewoon even lekker winkelen om zichzelf wat op te vrolijken. Ook hier dus niets nieuws onder de zon. Dat wisten wij zelf tenslotte al veel langer, en het spaart weer veel psychiaters uit!

Maar: "Vrouwen met geldproblemen; let dus goed op!" Als je bezorgd bent over jouw uitgavenpatroon, dan kun je maar beter niet gaan shoppen tegen het einde van uw menstruatiecyclus. Op dat moment is het wellicht verstandiger om iets ander leuks is te gaan zoeken om te doen. Al moet je mij niet vragen wat er nu eigenlijk leuker is dan shoppen. Dit onderzoek is trouwens door een vrouw gedaan; namelijk door doctor Karen Pine.

Dit verklaart dan ook meteen waarom we in het dierenrijk verder geen shop-aholics tegenkomen. Alle andere vrouwelijke zoogdieren zijn tenslotte hoogstens een keer per jaar ongesteld!

Hartelijke groeten,



 Marietje Von Eierstock bis zum Unwohlsein! 





*Bronnen: universiteit van Salzburg, het tijdschrift "Brain research" en Hertfordshire University,

Het grootste gedeelte van de bovenstaande tekst is de hele waarheid, de zuivere waarheid en niéts dan de waarheid. Er is echter óók een hoop onzin omheen gebouwd om de zaak een beetje boeiend en smeuïg te maken. Veel leesplezier!