Ik weet niet of jullie het al gemerkt hebben, maar na de Aerobics, Fitness en Zumba wordt Nederland op het ogenblik overspoeld door " Start to Run" achtige initiatieven. Waar je ook kijkt op straat, van 's morgens vroeg tot 's avonds laat worden onze blikken gegrepen door vrolijk zwetende hardlopende dames. Veelal gehuld in strakke, speciaal daarvoor duur aangeschafte strakke broekjes en dito shirtjes maken zij zich klaar voor de zomer. Het lijkt wel een epidemie!

Werd er eerder slechts op sportscholen, ver uit het zich van mannen gesport tot men zich weer met een strakkere bips in een bikini durfde vertonen, nu echter lopen de dames heerlijk in al hun glorie te paraderen en laten ons mannen meegenieten van hun sportieve inborst. De tijden zijn ten goede veranderd. Zag men vroeger slechts mondjesmaat vrouwen buiten zwoegen, tegenwoordig worstelen zij zich zwetend door de hen zichzelf opgelegde kilometers en toveren het straatbeeld hiermee om tot een waar genot voor het oog. Lopend op speciaal voor dit doel aangemeten dure merkschoenen verfraaien zij het straatbeeld en maken de lente nog mooier dan dat die al is.

Vorig jaar begon het eigenlijk al. De commercie zag plotseling het licht, en zette daarop direkt een landelijke campagne op van heb ik jou daar! Kosten nog moeite werden gespaard om de dames massaal aan het rennen te krijgen. Er was zelfs een TV programma, gesponsord door onder anderen het runningmerk Asics, waarin duidelijk werd gemaakt dat vrouwen die niet hardliepen eigenlijk geheel en al buiten de werkelijkheid leefden en dus vooral ook moesten gaan hardlopen. Verzekeringsmaatschappijen zoals Achmea roken ook geld en starten op hun eigen sportscholen snel met hardloopprogramma's. Honderden mensen kregen weer werk omdat de sportzaken en sportscholen nieuw personeel aan moesten nemen. Gewoon omdat men de groei niet met het eigen personeel aankon! Dus: Hooggeachte Meneer de Demissionaire Minister van Economische zaken: " zo doet men dat in tijden van recessie en werkeloosheid: ontplooi een initiatief dat vrouwen aanspreekt en de economie floreert binnen de kortste keren weer als vanouds!"

Hebben jullie trouwens wel eens op die enorme, absoluut "non-sexy" running schoenen gelet? Het lijkt wel of al die heerlijk gestroomlijnde damesbenen schoenmaat 48 hebben! Kunnen ze dan echt niets anders verzinnen dan van die witter dan witte opengewerkte plastic Crocs, met achter die openingen grootmoeders edele haakwerk? Zouden er in India, Turkije en China nu allemaal kleine kindertjes, naast dat ze schoenveters moeten punniken ook vlijtig kantwerk zitten haken voor de rest van die schoenen? Schoenfabrikanten: "Schaam u!" Verzin alstublieft zo snel mogelijk een kind- en oogvriendelijker model hardloopschoen en u zou Nederland én de rest van de wereld weer een stukje mooier kunnen maken! Één tip: begin maar vast met de kleuren, ik denk dat een zwart exemplaar een regelrechte verkoophit zou kunnen worden. Want u weet als geen ander dat zodra er iets nieuws op de markt komt de meeste vrouwen dat willen hebben. En dat is na al die verkoopsuccessen van het afgelopen jaar , die anders door natuurlijk verloop enigszins zouden stagneren, natuurlijk wél weer erg prettig! Veel succes!

Maar ik moet het eerlijk bekennen; van mij mag deze rage nog wel een tijdje doorgaan. Ten eerste omdat je er vrouwen in diverse uitvoeringen, kleuren én in bijna alle voorkomende maten aantreft. En dat je dus niet meer alleen naar van die hyperslanke rennende Neanderthaler vrouwen hoeft te kijken. Maar ook omdat dit op zich, mits goed begeleid, een gezonde sport is die men tot op hoge leeftijd vol kan houden. Maar het allermooiste aan deze sport is toch nog steeds dit: de lustopwekkende, oogstrelende souplesse van die weelderig deinende, prachtige en goddelijke vrouwenlichamen, én die gelukzalige blik waar mee ze thuiskomen als ze zichzelf weer eens overtroffen hebben! Dames: Ik ben trots op jullie!