De enigszins gedateerde en dus enorm vervuilende, maar volgens velen, nog immer mooie Volvo 245 Estate is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een rijdend icoon van kunstenaars, schrijvers en andere artistiekelingen. Er is iets wat het rijden met een Volvo 245 aantrekkelijk maakt: een gevoel van tevredenheid, onafhankelijkheid. De redelijk hoge zit, de kolossale omvang en de vrij zware motor geven de, meestal niet zo erg gefortuneerde bezitter van deze auto ondanks zijn regelmatig terugkerende geldgebrek, tóch het gevoel de koning van de weg te zijn. Ondanks dat de bestuurder er zo nu en dan van droomt in een mooie glanzende en nieuwe auto te rijden, voelt hij zich toch wel prettig in dit rijdende, maar nog steeds roestvrije museumstuk.

 

Dit vierkante automobiel is ooit ontworpen als pure en veilige gezinsauto en is daarom berekend op de zwaarste omstandigheden. De zetels zijn, na al die jaren, ook al is het schuimrubber enigszins verpulverd, nog goed te hebben, en het zicht rondom is werkelijk uitstekend te noemen, dit in tegenstelling tot veel modernere auto’s. De binnenruimte is overweldigend en alles is meer dan ruim opgezet. Je vervoert er zonder enige moeite je echtgenote, drie bloedjes van kinderen én een koelkast, wasmachine of schoonmoeder mee, en een tweezitsbank is op zich ook geen probleem. En als je de allesdragers op het dak plaatst, kun je ook nog zonder probleem een eenpersoonsbed én eettafel met vijf stoelen meenemen! Het dashboard is duidelijk en overzichtelijk en er zit geen knopje teveel op. De radio/cd-speler zit, vanwege de plaatsing net achter de versnellingspook, op een niet altijd even goed bereikbare plek, maar in zijn vijf is hij redelijk bedienbaar. Dit alles draagt er allemaal aan bij dat een rit met een Volvo 245 op de eerste plaats vooral een avontuur is. De hoofdsteunen zijn in de praktijk niet meer dan een paar keiharde neksteunen, maar komen door hun open karakter het zicht rondom zeer ten goede. En God zij dank zijn de raampjes gewoon handmatig te bedienen en is het stuurwiel niet verstelbaar, dat geeft op deze leeftijd alleen maar gerammel. De af en toe opflikkerende, of juist niet brandende lampjes geven deze auto alleen maar meer charme. Een klein nadeel is wel, dat het verklikkerlampje van de autogordel het nu, na zo'n 19 jaar, nog steeds uitmuntend doet.

 

Rijden met een dergelijke degelijke Volvo 245 blijft een bijzondere ervaring. In tegenstelling tot veel andere auto's is de Volvo een pure auto en alleen daar voor gebouwd.

 

Door de enorme omvang is de 245 ook enigszins gevoelig voor zijwind, en de auto is zwaar. Bij lage toeren is relatief weinig vermogen beschikbaar, zodat de auto flink moet worden geprovoceerd om echt te presteren. Maar ook wanneer het gas resoluut tot de vloer wordt ingetrapt, is de, vanwege de al wat oudere uitlaat als een V8 klinkende motor, geen echte geweldenaar. De sprint van 0 naar 100 km/u vergt bij deze ietwat op leeftijd zijnde auto toch wel enige minuten. Ook op de snelweg heeft de krachtbron onvoldoende reserve paraat om stevig door te rijden of vlot te passeren. Om de pret niet te drukken, is er vanwege de hoge leeftijd niet voorzien in een boordcomputer en de benzinemeter werkt niet meer. En dat is maar goed ook, want anders zou je jezelf iedere keer weer rot schrikken! Het verbruik varieert van 1 op 6 à 7 in de stad, tot 1 op 9 à 10 op de grote weg. Gewoon doen alsof je neus bloedt en bij elke 100 kilometer die je afgelegd hebt voor 25 Euro tanken dus!

 

Dat begint met de enorme banden. De grote hoeveelheid rubber zou in het terrein misschien heel praktisch kunnen zijn, maar komt de rijeigenschappen op de openbare weg niet altijd ten goede. In feite is de wegligging heel behoorlijk, maar de 245 voelt bepaald niet altijd even vertrouwenwekkend aan. Vooral bij hogere snelheden voelt het stuur nogal sponzig aan, maar daar is deze “tank” dan ook niet voor gemaakt! Maar de vele verkeersdrempels in Nederland kun je, mede dank zij de goede vering, zonder enige moeite vol gas nemen! De remmen weten direct te overtuigen: die kunnen deze zware jongen nog altijd kordaat tot stilstand brengen.

 

Hoe populair de Volvo 245 ook ooit was als statussymbool, vooral in de Verenigde Staten, waar iedere Joris Goedbloed ( lees: sukkel ) in elke willekeurige tv serie of film in zo'n auto reed, deze auto is slechts ontworpen als werkpaard. De bodemvrijheid (circa 18 cm) benadert vrachtwagenproporties. Verkeersdrempels zijn dan ook absoluut geen probleem. Tijdens onze test is er echter ook door terrein gereden waar normaal gesproken alleen terreinwagens en rupsvoertuigen komen. De Volvo 245 reed zichzelf daar echter vrijwel direkt hopeloos vast. Dat is mede te danken aan de techniek: in het terrein kunnen de voor- en achteras niet met elkaar verbonden worden om te voorkomen dat de auto zich ingraaft. Ook het achterste differentieel kan niet apart worden "gelockt" voor meer grip in het zand. Hij heeft alleen achterwielaandrijving, vandaar!

Uiteraard is een pure auto als deze ook niet voorzien van lage gearing: deze set extra versnellingen zou de auto namelijk nóg trager maken. De Volvo 245 is een ervaring zonder fratsen, net zoals de C1000 supermarkten.

 

Conclusie: De Volvo 245 is goed in verschillende dingen. Wie wil opvallen in onopvallendheid of een statement wil maken als artistiekeling, valt nog steeds enorm op met de Volvo 245. Het is nog steeds een ruime, prettig in de omgang zijnde, betrouwbare en degelijke gezinsauto!